Son 10 yılda Paris'i beş seferden fazla ziyaret etmişimdir. Ve her defasında şehrin simgesi olan orijinal adıyla La Tour Eiffel, yani bizdeki söylemiyle Eyfel Kulesi'ni ziyaret ettim.
Paris'e gelen milyonlarca turistin odak noktası olan Eyfel'in ilginç bir hikayesi var.
Tarihler 1887 yılını gösterdiğinde söz konusu kule Barselona'daki ticari fuar için anıt olarak inşa edilecekti. Ancak İspanyollar bilemezlerdi ki, daha sonradan bu kadar atraksiyon yaratacak bir kulenin yapımını, o dönem Barselona için gereksiz buldular. Bunun üzerine Fransızlar harekete geçti ve Fransız İhtilali'nin yüzüncü yılı kutlamaları neticesinde Eyfel'in, Paris'i ortadan bölen Seine Nehri kenarına yapılmasına karar verildi.
Kulenin yapımı yaklaşık 2,5 yıl sürdü.
Elbette kulenin Paris'te yapılması öyle hemen karar alınır alınmaz kolay olmadı. Paris'in o burnu büyük entelektüel yazar çizer kesimi, şehir plancıları, heykeltıraşlar ve mimarlar ciddi ciddi kulenin yapımına karşı çıktı. Bizim gibi imar barışı gelsin de gecekondumu meşrulaştırırım, görselden, şehir siluetinden kime ne, düşüncesiyle hareket etmeyen sağduyulu Paris'li sade halk da Eyfel yapımı sürerken ve tamamlandıktan sonra ciddi ciddi protestolar yaptı.
Ortak kanı, bu dev demir yığınının şehrin siluetini bozacağı yöndeydi. Kule'nin gudubetiyle ilgili en ilginç entel söylem İngiliz şair William Morris'ten gelir.
William tüm zamanını bu kulede geçirmeye başlar ve gazeteciler neden sürekli bu kuledesiniz, diye sorduklarında, bu çirkin demir yığınını görmediğim tek yer burası olduğu için burada oturuyorum, der. Aynı söylemi Guy de Maupassant da dile getirmiş.
O dönemim maliyetleriyle 8 milyon Franka mal olmuştur kule. 1665 basamak ve asansörü bulunan kulede 3 kat vardır. Mimarı Gustave Eiffel'dir. Aynı mimar New York'taki Özgürlük Anıtı'nın da mimarıdır. Ünlü mimar Gustave'ın eserlerinin arasında İzmir'deki eskiden gümrük binası olan şuan ise Konak Pier adıyla AVM olarak faaliyet gösteren yapı da vardır.
Kule 24 metrelik televizyon anteni ile birlikte toplamda 324 metredir. Yapımında 7300 ton çelik ve 19000 tona yakın metal parçalar kullanılmıştır. Şuanda Eyfel kulesinin aydınlatılması için yaklaşık 20.000 ampul kullanılmaktadır.
Zamanında bu kadar kötülenen ve yerin dibine sokulan bu yapı, bir süre sonra Paris'in simge yapısı haline dönüşmeden önce
yapımından 20 yıl sonra sökülmesi bile düşünülmüş. Ancak Mimar Gustave bu konuda oldukça inatçı davranmış ve yapının tepesine telsiz, radyo ve televizyon vericileri kurdurtmuş. Ayrıca 1. Dünya Savaşı'nda Alman Hava Radarlarını bozmak için Kule'ye sinyal bozucular da yerleştirilmiş.
Kuleyle ilgili en ilginç bilgi de , 2007 yılında Erika denen bir hanımefendinin kuleyle evlenmesi... Saadete gel: Kocam bir kule!
Aşkın ve romantizmin sembolü haline dönen bu !demir yığını'nın ünü tüm dünyaya yayıldığından milyonlarca turist akın akın bu kuleyi ziyaret etmeye gelmektedir.
Günümüz verilerine göre Paris'in 5. yüksek yapısı olarak görülmektedir Eyfel. Bu vesileyle şuan da Eyfel Kulesi Paris'in birçok merkezinden çıplak gözle görülebilecek kadar nettir.
Eyfel kulesine Şanzelize ( Av. de Champs- élysées) caddesinden yürüyerek varabilirsiniz. Ya da metroyu kullanabilirsiniz.
Fransa yazılarım devam edecek.
Seygiyle Kalın
Volkan Coşğun
İzmir 2018
Ana sayfamızdan yeni yazılarımdan haberdar olmak için ücretsiz abone olmayı unutmayın.
FACEBOOK SAYFASINI HEMEN BEĞENİN:
INSTAGRAM HESABINDAN BİZİ TAKİP EDİN:
Tüm fotoğraflar ve yazılar ,
ALINTI OLDUĞU BELİRTİLMEDİKÇE
Volkan Coşğun'a ve/veya Sinem Coşğun'a aittir.
Seyahat notlarında çeşitli kaynaklardan ve kişilerden de yararlanılmıştır
Yorumlar